Estä hiirikäsi (RSI)

 

RSI-päivä keskittyy rasitusvammoihin (Repetitive Strain Injuries, RSI) ja hiirikäteen

Hiiren käytöstä johtuva kipu vaikuttaa miljoonien ihmisten työntekoon ympäri maailmaa. Kansainvälinen RSI-päivä, joka pidetään 29. helmikuuta, keskittyy siihen, kuinka estää huonoista työasennoista ja toistuvista liikkeistä johtuvia laajalle levinneitä vammoja.

Mikä RSI on?

RSI on lyhenne sanoista Repetitive Strain Injuy, eli rasitusvamma. Se on yleinen termi, jota käytetään kuvaamaan lihaksissa, nivelissä, hermoissa ja jänteissä toistuvien liikkeiden ja ylikuormituksen aiheuttamaa kipua. Tila vaikuttaa enimmäkseen käsivarsiin, kyynärpäihin, ranteisiin, käsiin, kaulaan ja hartioihin, ja se on tunnettu työskentelyyn liittyvä ongelma. Termiä hiirikäsi käytetään myös puhuttaessa toistuvista jännitysvammoista.

Vastaanota lisensoidun fysioterapeutin Stuart Nottinghamin sähköposteja, joissa on mahtavia videovinkkejä hiirikäden ennaltaehkäisyyn.

Rekisteröidy täältä

 

Miksi saat rasitusvamman?

RSI ilmenee ylävartalon lihasten ja jänteiden liiallisen käytön seurauksena. RSI-riskiin voi vaikuttaa useat tekijät, kuten: toistuvat liikkeet, huonot tai hankalat asennot, kylmät lämpötilat, värinälaitteet ja stressi. Tehtävät, joissa on toistuvia liikkeitä, voivat johtaa rasitusvammaan. Esim. liukuhihnalla, marketin kassalla tai tietokoneella työskentely.

Jos työskentelet perinteisellä tietokonehiirellä, pidät käsivarttasi ja rannettasi automaattisesti epäluonnollisessa asennossa, joka aiheuttaa ylikuormitusta ja kiertymistä. Lisäksi toistat samat liikkeet uudestaan ja uudestaan aiheuttaen kädessäsi olevien lihasten ja nivelsiteiden liiallisen käytön.

 

Miten voit estää rasitusvamman?

Toistuvasta tai kroonisesta kivusta eroon pääsemiseksi työpaikkamme on järjestettävä siten, että se sopii yksittäisen työntekijän tarpeisiin. On tärkeää, että työntekijällä on mahdollisuus vaihtaa asentoa ja liikkua istumatyössä hiirtä käyttäessään. Asennon muuttaminen tai liikkuminen viiden minuutin ajan joka tunti on yksi parhaista tavoista rasitusvammojen torjumiseksi.

Kun työskentelet kyynärpäiden ollessa lähellä kylkiäsi, työskentelet mukavassa ja rennossa asennossa. Tähän keskitetty hiiri, RollerMouse, on loistava valinta. Vältät ylikuormitusta ja kiertymistä, koska kädet lepäävät hiirellä luonnollisessa asennossa ja liikutat kohdistinta käsiä rasittamatta. Valitsemastasi hiirestä riippumatta hiiren on oltava suunniteltu tukemaan kättäsi tai käsiäsi hyvin, jotta vältetään hiiren kramppimainen ote.

Kokeile ergonomista hiirtä joka vähentää ja ehkäisee kiputiloja

 

 

Ohjeita asiantuntijalta

Olemme kysyneet ergonomian asiantuntijalta, lisensoidulta fysioterapeutilta, englantilaiselta Stuart Nottinghamilta, kuinka voidaan tehokkaasti ehkäistä tai vähentää rasitusvammoja. Hän sanoo: ”Kun ihmiset käyttävät tavallista hiirtä, he huomaat usein käyttävänsä hiirtä kaukana kehostaan. Tämä lisää kivun riskiä, ja nykyään on hyvin dokumentoitu, että voit vähentää tätä riskiä työskentelemällä kyynärpää lähellä kylkiluitasi”.

Vastaanota sähköposteja ja saat lisää mahtavia vinkkejä videoina Stuart Nottinghamilta suoraan postilaatikkoosi.

Rekisteröidy täältä

 

 

Kun työskentelet RollerMouse-hiirtä käyttäen, käsivartesi ovat luonnollisesti lähellä vartaloasi mukavassa ja rennossa asennossa, mikä lievittää huonojen työasentojen aiheuttamia ongelmia.

Lue lisää siitä, miten voit välttää tai vähentää kipua täältä